Szövődmények megelőzése

Kerüljük el a cukorbetegség szövődményeit!

Az inzulinrezisztencia és a 2-es típusú cukorbetegség kialakulása hosszú évekig eltarthat és ezalatt általában tünetmentes zajlik. Gyakran csak a már kialakult szövődmények hívják fel a figyelmet arra, hogy baj van. A betegség komplex, nem csupán egy-egy szervre összpontosul, hanem a teljes érrendszert károsítja és az egész szervezetet érinti. A legfőképpen érintett szervek a szív, az erek, az idegek, a szemek és a vese.

A cukorbetegség szövődményei súlyosak, gyakran visszafordíthatatlanok. Éppen ezért van óriási jelentőssége a megelőzésnek és annak, hogy az apró, jelentéktelennek tűnő tüneteket észleljük és komolyan vegyük.

Az életkor előre haladtával ill. túlsúly esetén ráadásul tovább nő a cukorbetegség veszélye.

Elengedhetetlen a vércukorszint kordában tartása és alapvető, hogy az érintettek tudjanak az állapotukról.

Hogyan üzen a test?

A kezeletlen diabétesz sejtszinten károsítja a szervezetet és szövődményként számos szervi betegséget okozhat.

Hosszú távú következmények

• Látásromlás, vakság – Retionopathia

Az egyik leggyakoribb szövődmény a látásromlás, amely súlyos esetben vaksághoz is vezethet. Az erek falának meggyengülésével a retina sejtek vérellátása romlik, „szemmel látható” lesz a látás élességének gyengülése. A szűrővizsgálatoknak azért is van jelentősége, mert lézeres kezeléssel a súlyosabb tűnetek – zöldhályog és szürkehályog - megelőzhetők.

• Idegi fájdalmak, zsibbadások – Neuropathia

A legtöbbeket érintő és legösszetettebb szövődmény a neuropátia. Az oxigénben és tápanyagban gazdag vér az alsó végtagon ilyenkor nem jut el az idegsejtekhez. Romlanak vagy megszűnnek olyan érzésfunkciók, mint a hőérzet, tapintás vagy fájdalom. A beteg gyakran nem veszi észre a sérüléseit, a sebeit vagy a fekély kialakulását. Éjszaka vagy nyugalmi időszakban ellenben zsibbadás és bizsergés érzése jelentkezhet.

• A vese működési zavara – Nefropátia

A vese egy finom szűrőrendszer rengeteg pici érrel átszőve. Cukorbetegség esetén károsodik ez a szűrő, ennek következtében megnagyobbodik a vese. Ultrahang vizsgálattal szerkezeti változások mutathatók ki, és a vizeletben fehérje (albumin) jelenik meg. Ezt a stádiumot követi a csökkent vesefunkció olyan tünetekkel kísérve, mint a fáradékonyság, gyengeség, rossz közérzet és fogyás. Végső esetben a beteg dialízisre szorulhat.

• Érszűkület – koszorúserek, agyi erek, végtagok

A cukorbetegség sajnos a nagy ereket is károsítja. A verőerek falai merevvé válnak, a belső átmérőjük csökken. A betegeknél gyakran tapasztalt tünet, hogy járáskor vagy terhelés hatására lábfájás jelentkezik. Tompává válhat az érzékelés, a betegek hangyamászásról, bizsergésről számolnak be, a végtagjaik gyakran hidegek. A verőerek beszűkülése azonban nem csak az alsó végtagokat, hanem a szív és az agy ereit is érinti.

• Szívinfarktus, agyembólia, bénulások

A cukorbetegség drámaian növeli a kardiovaszkuláris betegségek kockázatát, a koszorúér betegségeket, az érszűkületet, a magas vérnyomást és a stroke-t. A szív koszorúerei az érelmeszesedés következtében beszűkülnek, majd elzáródnak. Ilyenkor az elzáródott érszakaszon a vérellátás megszűnik, ami a szívizom elhalásához azaz szívizominfarktushoz vezet.

• Diabéteszes láb – Lábszárfekélyek

A legtöbbeket érintő probléma a cukorbeteg láb szindróma. A bőr szárazzá, kirepedezetté válik. A sérülésekből és fertőzésekből aztán komoly gyulladások, majd fekélyek alakulnak ki. A vércukor, vérzsír értékek és a vérnyomás rendszeres ellenőrzésével és karban tartartásával, az elhízás kezelésével és a dohányzás elhagyásával a lábszövődmények megelőzhetők. Szakvizsgálaton az eltérések már a tünetek előtt kimutathatók, ezért érdemes a cukorbetegséggel élők számára a rendszeres vizsgálatokon jelentkezni.

• Elváltozások a bőrön

Az alábbi tünetek fennállása esetén jó okunk van 2-es típusú cukorbetegségre gyanakodni: Ha feltűnően sokszor kínozza a viszketés. Ha a hajlatokban sárgás vagy vörös foltokat vesz észre. Ha a bőrön, elsősorban a nyakon és a tarkón sötét színű foltok jelentkeznek illetve a hajszálerek zavara miatt pirosodást észlel az arcon.

Diabétesz tünetei

Rövid távú következmények, amelyek azonnali beavatkozást igényelnek

• Alacsony vércukorszint (hypoglicaemia)

Ha a vércukorszint 3,9 mmol/l alá esik, alacsony vércukorszintről beszélünk. A hypoglicaemia nem egy önálló betegség. Azt jelzi, hogy a szövetek az optimálisnál gyorsabban veszik fel a vérben keringő cukrot.

Alacsony vércukorszint általában akkor fordul elő, ha valaki inzulinkezelésben részesül, és nem visz be elegendő szénhidrátot az étkezéssel vagy fokozott fizikai munkát végez. Az alacsony vércukor szint olyan kellemetlen tüneteket okoz, mint a remegés, izzadás, éhségérzet, szapora szívverés vagy ingerültség. Ha a vércukorszint az említett érték alá csökken, haladéktalanul beavatkozásra van szükség! Késlekedés nélkül fogyasszon gyorsan felszívódó szénhidrátot, ellenkező esetben eszméletvesztés, rángógörcs is kialakulhat.

• Ketonszint emelkedése a vizeletben (ketoacidózis)

A ketonok, vagyis a ketontestek a zsíranyagcsere melléktermékei. Mennyiségük éhezés, illetve elegendő inzulin hiányában megemelkedik. Ez az állapot a 2-es típusú cukorbetegségben az inzulin rezisztenciában érintetteknél a kimerült inzulin kapacitás miatt alakul ki. A sejtek éheznek, nem kapnak megfelelő energiát és a szervezet elkezdi lebontani a zsírtartalékokat, miközben ketonokat és savakat választ ki.

Tünetei az émelygés, hányás, láz, hasfájás, izzadás, acetonszagú lehelet. Ez az állapot igen veszélyes és további súlyos következményekkel jár, mint szívprobléma, veseelégtelenség vagy akár kóma.

Ma már van lehetőség a ketonok vizeletből történő kimutatására, gyógyszertárban kapható tesztcsíkok segítségével.

Apró lépésekben is tehetünk egészségünkért

Kialakult cukorbetegség esetén elengedhetetlen, inzulinrezisztencia esetén kifejezetten ajánlott az életmód megváltoztatása: az állapotnak megfelelő rendszeres mozgás bevezetése, a táplálkozás megreformálása és a stressz kezelése relaxációval, jógával, autogén tréninggel.

Ha a vércukorszintet a normális tartományban tudjuk tartani, a szövődmények jó eséllyel  lassíthatók.  Sokat segíthetünk a cukorbetegek állapotán, a szövődmények súlyosságán vagy csökkentésén természetes alapú készítményekkel is. Csak hogy néhány példát említsünk: Egy kísérlet során vesebetegeknek 2 éven át berberint adtak, akiknek így jelentősen javultak a vese vizsgálati értékei. A fahéj bizonyítottan jó hatással van a vérzsíranyagcserére.

Gyakori kérdések >>>