Berberin

Bálint Judit, Dr. Szabó Richard
Berberin

Hogyan segít a berberin? Számos természetes növényi hatóanyagról ismert, hogy eredményesen képes befolyásolni a vércukorszintet– így akár az inzulinrezisztenciát. A hatóanyagok felfedezése nem kizárólag a modernkori kutatások és kísérletek eredménye.

Az emberiség történelme során már a fejlett ókori kultúrák, mint például Kína és Egyiptom gyógyítói is ismerték és alkalmazták ezeket a hatóanyagokat. A keleti bölcsek tudatossággal és tisztelettel fordultak a gyógynövények és a gyógyítás felé, így széles tapasztalatokra tettek szert a használatukban.

A berberin az új kurkuma

A berberint főleg táplálékkiegészítőként alkalmazzák és elsősorban a szénhidrát- és lipidanyagcserére van kimagaslóan jótékony hatással.

A berberin nem egy növény, hanem egy alkaloid, amelyet különböző növények kivonatából nyernek. Ez a sárga színű vegyület a természet számos izgalmas növényében megtalálható, mint a borbolya, kurkuma, oregon szőlő, sárga gyökér, kínai aranyfonál vagy kaliforniai mák.

Első hallásra az elnevezések megtévesztőek, mert az oregoni szőlő nem szőlő, hanem egy az USA Oregon államából származó cserjefajta. A kaliforniai mákot nem lehet mákosgubában elfogyasztani, hiszen az egy sárgavirágú növény. A kínai aranyfonálnak pedig gyökere van, és rendkívül hatékony gyulladáscsökkentő.

A berberin egyik legfőbb erőssége, hogy hatékonyan tudja szabályozni a vércukorszintet, azáltal, hogy csökkenti a sejtek inzulinrezisztenciáját és így nagyszerű kiegészítő inzulinrezisztencia és a 2. típusú cukorbetegség esetén ill. annak megelőzését is szolgálja.

A borbolyát (Berberis vulgaris) Kr. e. 650-ben használták először gyógyításra, amit egy asszír császár könyvtárában, egy agyagtáblára jegyeztek le. Ázsiában 3000 éve használják a Berberis nemzetség kb. 500 faját az ájurvédikus és a hagyományos kínai orvoslásban gyulladásos betegségek kezelésére, sebgyógyításra, lázcsillapításra, szembetegségekre, emésztőrendszeri betegségekre és légúti betegségekre is. Ezen kívül antibakteriális hatása is ismert.

A 2. típusú cukorbetegség és az inzulinrezisztencia kezelésére a hagyományos, nyugati orvoslásban metformint alkalmaznak. A berberin metforminnal végzett összehasonlító kutatásai meggyőzően kimutatták, hogy a természetes hatóanyagú berberin alkalmazásával legalább olyan eredményt lehet elérni, mint a szintetikus metforminnal.

A berberinnel könnyű egészségesnek maradni

A berberinről már sokan hallottak, mégis kevesen ismerik széles körű felhasználhatóságát az egészségmegőrzésben.

• Jelentős vércukorszint csökkenést eredményez. Csökkenti az inzulinrezisztenciát, ezáltal hatékonyabbá teszi a vércukorszint-csökkentő inzulint. Fokozza a glikolízist, segítve a szervezetet a sejteken belüli cukrok lebontásában

• Az AMPK enzim aktiválásával pozitívan befolyásolja az anyagcserét, így metabolikus kapcsolónak is nevezik.

• Kardioprotektív, azaz csökkenti a szívbetegségek kockázatát és javítja a szív egészségét. Kísérletekkel igazolták, hogy a szív teljesítménye növekedett berberin hatására. Tágítja az ereket, csökkenti az érfalak összehúzódását és az érelmeszesedést.

Egy 51 betegen elvégzett tanulmányban a szív teljesítménye növekedett berberin hatására és ez a jótékony hatás egyenes arányosságban állt a berberin plazmakoncentrációjával.

• Fontos szerepet játszik a lipidanyagcserében. Kiválóan alkalmas a vér normál koleszterinszintjének fenntartására. Szabályozza a koleszterin és a triglicerid szintet, és csökkenti a vér magas LDL szintjét.

Egy kísérlet során 63 beteget 3 csoportra osztottak, az egyik csoportot csak berberinnel, a másikat szimvasztatinnal , a harmadikat pedig mindkettővel kezelték. A kutatók az LDL-C szint 23,8%-os csökkenéséről számoltak be a berberinnel kezelt betegeknél, 14,3%-kal a szimvasztatinnal kezelteknél és 31,8%-os LDL-C-csökkenésről a szimvasztatinnal és berberinnel kezelt betegeknél.

• Szénhidrátanyagcsere: Lassítja a szénhidrátok lebontását és növeli a jótékony baktériumok számát a bélben.

Legalább olyan hatékony, mint a Metformin nevű gyógyszer. 84 cukorbeteg emberen vizsgálták  a berberin és a metformin hatását , ahol napi 1500 mg berberin ugyanolyan hasonlóan csökkentette a betegek vércukorszintjét , mint a napi 1500 mg Metformin. Ugyanakkor a berberin kedvezően befolyásolja a vér lipidszintjét is, amire a Metforminnak alig van hatása.

• Máj és vese. Csökkenti a cukortermelést a májban. Cukorbetegségben és magas vérnyomásban ismert a vese károsodása is, aminek egyik oka az érelmeszesedés és az oxidatív stressz. 24 hónapon keresztül vesebetegeknek napi 300 mg berberint adtak és a betegek értékei javulást mutattak.

• Testsúly csökkentéséhez előszeretettel alkalmazzák a fogyni vágyók.

Egy 12 hétig tartó vizsgálatban napi 3x 500 mg berberin fogyasztása átlagosan körülbelül 5 kg súlycsökkenést okozott, egy másik tanulmányban 37 metabolikus szindrómás betegnek a BMI szintje átlagosan 31,5-ről 27,4 -re csökkent. Ők 300 mg -ot vettek be napi háromszor.

Adagolás és mellékhatások:

Naponta ajánlott adagolása 2-3x 500 mg, mellékhatása inkább emésztőrendszeri lehet, puffadás, hasmenés, görcsök, székrekedés.

Cukorbetegségre szedett egyéb készítménnyel együtt nagyobb odafigyeléssel kell alkalmazni, a csökkent vércukorszint miatt.